اتصالات پلیمری چیست و انواع آن کدام است؟

معرفی انواع لوله و اتصالات
اتصالات پلیمری چیست؟

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که اتصالات پلیمری چیست و انواع آن کدام است؟؛ لزوم استفاده از اتصالات پلیمری یا اتصالات پلاستیکی به جای اتصالات فلزی چیست؟ پاسخ تمامی این سوالات را در مقاله‌ای که خواهید خواند می‌یابید.

اتصالات پلیمری چیست و چگونه ساخته می‌شود؟

امروزه اتصالات پلیمری همه کاره شده‌اند و جای اتصالات فلزی را در بازار و صنعت لوله‌کشی پر کرده‌اند.

ساختار این اتصالات به این صورت است که با استفاده از ساختارهای پیشرفته با ترکیبی از مواد شیمیایی ساخته و پرداخته شده است و در طول سالهای اخیر مانند متریال دیگری مثل مواد فلزی، چوبی و سیمانی نقش مهمی در ساخت و ساز منازل و ساختمان‌ها داشته‌اند.

عوامل رشد استفاده از اتصالات پلیمری

از عوامل اصلی رشد استفاده از اتصالات پلیمری می‌توان به انعطاف‌پذیری، قیمت پایین و طول عمر این اتصالات اشاره کرد. از اتصالات پلاستیکی بیشتر در کشاورزی، آبرسانی و فاضلاب ساختمان‌ها، خطوط انتقال آب، انتقال مایعات شیمیایی و همچنین در شبکه‌های آبرسانی و انتقال فاضلاب‌های خانگی استفاده دارند.

مزایای استفاده از اتصالات پلیمری

از مزایای استفاده از اتصالات پلیمری در کاربری‌های مختلف به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

    • به دلیل انعطاف‌پذیری بالایی که به نسبت مابقی لوله ها دارند، کمتر دچار شکستگی می‌شوند.
    • هنگامی که این اتصالات را در خاک قرار می‌دهند، تحمل تنش‌های فشاری را بیشتر دارند. هرچند فشارهای وارده مجاز نیز حدودی دارد که اگر بیشتر از آن شود بی شک شاهد آسیب اتصالات پلیمری خواهیم بود.
    • اتصالات پلیمری از ایمنی و ضریب اطمینان بالایی برخوردارند.
    • اتصالات پلیمری در مناطق شیب دار و دارای توپوگرافی ناهموار به آسانی اجرا می‌شوند و محیط کمتری را هم احتیاج دارند.
    • سابقه کاربرد اتصالات پلیمری به حدود ۵۰ سال پیش باز می گردد. بنابراین دوره امتحانی خود را گذرانده‌اند.
    • بی‌شک برای تهیه اتصالات پلیمری و دیگر انواع آن نیاز به هزینه کمتری نسبت به مدل‌های فلزی می باشد و آسیب آنان در برابر عوامل جوی نیز کمتر است.
    • اتصالات پلیمری قابلیت بازیافت دارند.
    • اتصالات پلاستیکی به آسانی نصب می‌شوند.

معایب اتصالات پلیمری

مزایای اتصالات پلیمری موجب شده که تولیدکنندگان توجه کمتری نسبت به معایب آن نشان دهند. در همین راستا لازم به ذکر است که برخی از اتصالات پلیمری مانند لوله و اتصالات پی وی سی ممکن است با ورود ضربه به آن دچار شکستگی شود زیرا که توان تحمل تنش‌های کششی کمتری نسبت به سایر اتصالات مشابه خود دارند. برخی از این اتصالات پلیمری نیز در دماهای زیاد نرم می شوند و تغییر شکل می‌دهند که این دفرمه شدن می‌تواند خسارات زیادی به بار آورد.

انواع اتصالات پلیمری چیست؟

اتصالات پلیمری از نظر جنس به چند دسته اصلی و بسیار پرطرفدار و پرفروش تبدیل می‌شوند:

اتصالات پلی اتیلن پیچی: نام دیگر اتصالات پیچی پلی اتیلن در اصطلاح رایج بازار، اتصالات پلی اتیلن رزوه‌ای است. این دسته از اتصالات بدون اعمال فشار خاص یا جوشکاری، به وسیله مادگی لوله‌های و رزوه موجود روی سطح اتصالات و لوله‌ها به آنها متصل می‌شوند. معمولا در تولید این دسته از اتصالات از روش تزریق استفاده می‌شود

اتصالات پلی اتیلن جوشی: یکی دیگر از روش‌های ایجاد اتصال بین دو لوله پلی اتیلن استفاده از اتصالات جوشی پلی اتیلن است. همانطور که از نام اتصالات پلی اتیلن مشخص است اتصالات جوشی از جنس پلی اتیلن است و با توجه به کاربردهای فراوانی لوله‌های پلی اتیلنی استفاده از این نوع اتصالات هم کاربرد فراوان دارد.

اتصالات پلی پروپیلن (اتصالات پ پ): اتصالات پلی پروپیلن از پلیمر پلی پروپیلن ساخته می‏شود و به اتصالات سفید و یا اتصالات سبز نیز معروف است.

اتصالات پلیکا (اتصالات پی وی سی): از جمله مزیت‌ها و ویزگی‌های بارز این اتصالات نصب آسان، سبکی وزن، هزینه‌ی کم تعمیر و آب‌بندی، حمل و نقل راحت مقاومت در برابر ساییدگی، مقاوم در برابر آتش‌سوزی و حرارت‌های بالا، مقاوم در برابر اسید و باز و خوردگی، مقاوم در برابر زلزله و رانش زمین، عمر با دوام و انتقال حرارت در حد کم می‌باشد.

اتصالات تک لایه پلیمری: در سالهای اخیر اتصالات تک لایه پلیمری به صورت مستقیم و غیر مستقیم به دلیل مزایای فراوان و ارزنده توانستند جایگزین نمونه فلزی اتصالات شوند و برخلاف نمونه فلزی ماندگاری محصولات خود را در بازار تولید اتصالات تک لایه تثبیت

اتصالات پنج لایه پلیمری: از به روزترین تولید محصولات پلیمری می‌توان به اتصالات پنج لایه اشاره کرد که به سهولت و بدون آسیب دیدگی و ترک خوردن،  قابل اجرا و نصب شدن هستند.

اتصالات پوش فیت: اتصالات پوش فیت از جمله بهترین و استانداردترین اتصالاتی هستند که برای فاضلاب ساختمان و به صورت کلی برای لوله‌کشی‌های واحدهای مسکونی، اداری، تجاری و… می‌توان استفاده کرد.

انواع اتصالات پلیمری در سیستم لوله‌کشی کدام است؟

انواع مختلف اتصالات پلیمری لوله‌کشی و کاربرد آن‌ها در زیر عنوان شده است:

  • زانو
  • کاهنده
  • سه‌راه
  • چهارراه
  • کوپلینگ (بوشن)
  • مهره و ماسوره
  • آداپتور
  • اولت
  • پلاگ یا درپوش
  • کپ یا سرپوش
  • شیر

امیدواریم مطالب بالا برای تصمیم‌گیری و انتخاب در خرید اتصالات پلیمری به جای موارد مشابه آن به کمک شما خریداران محترم آمده باشد.

مقالات منتخب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست