فرق لوله پنج لایه با یک لایه چیست؟

مقایسه انواع لوله و اتصالات
فرق لوله پنج لایه و تک لایه

طراحی و اجرای سیستم لوله‌کشی به عنوان یکی از مهم‌ترین اجزای تاسیسات مکانیکی هر ساختمانی به شمار می‌رود. اگر بتوان یک سیستم لوله‌کشی طراحی کرد که عاری از عیب و نقص باشد، عمر مفید مجموعه خطوط لوله‌کشی افزایش پیدا می‌کند. همچنین دردسرهای تعمیر و نگهداری تاسیسات مکانیک ساختمان به طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

انتخاب لوله‌های مناسب برای اجرای خطوط لوله‌کشی نیاز به داشتن اطلاعات صحیح راجع‌به انواع لوله‌های موجود در بازار است. لوله‌های تک لایه و پنج لایه به عنوان دو گزینه پر مصرف در خطوط لوله‌کشی پیش روی مهندسان  هستند. در این مقاله در خصوص مزایا و معایب لوله تک لایه و پنج لایه و تفاوت‌هایی که بین این دو نوع لوله وجود دارد بحث خواهیم کرد. در ادامه با ما همراه باشید.

مزایا و معایب لوله تک لایه

لوله‌های تک لایه اصطلاحا با نام لوله‌های پلی پروپیلن نیز در بازار شناخته می‌شوند. این دسته از لوله‌ها به دلیل مزایای خوبی که از خود نشان داده‌اند، جایگزین لوله‌های فلزی در اجرای خطوط انتقال آب در ساختمان‌ها شده‌اند. اغلب لوله‌های تک لایه به صورت سبزرنگ تولید می‌شوند. مهم‌ترین مزایا و معایب لوله تک لایه را در این قسمت بررسی می‌کنیم.

مزایای لوله تک لایه

مهم‌ترین مزایای این دسته از لوله‌ها عبارتند از:

    1.  در صورت رعایت اصول نگهداری لوله‌های تک لایه، این دسته از لوله‌ها عمر مفید بالایی در حدود پنجاه سال دارند.
    2.  بازه دمایی که در آن این دسته از لوله‌ها را می‌توان مورد استفاده قرار داد،‌ بین -۲۰ تا ۹۰ درجله سلسیوس است.
    3.  لوله‌های تک لایه چالش رسوب‌گذاری که در لوله‌های فلزی وجود داشت را به طور کامل برطرف کرده‌اند.
    4.  لوله‌های پلی پروپیلن تک لایه در مقابل حرارت و صدا نیز عایق به شمار می‌روند.
    5.  نصب و اجرای خطوط لوله‌کشی به کمک لوله‌های تک لایه، راحت‌تر از لوله‌های فلزی است.
    6.  قیمت لوله‌های تک‌لایه در مقایسه با لوله‌های پنج لایه کمتر است.
    7.  این دسته از لوله‌ها در برابر خوردگی و مواد شیمیایی به خوبی مقاومت می‌کنند.
    8.  سطح داخلی این دسته از لوله‌ها صاف و یک‌دست است و موجب افت فشار کمتری در حین انتقال آب می‌شود.

معایب لوله تک لایه

برای تحلیل صحیح لوله‌های تک لایه باید مزایا و معایب لوله تک لایه را در کنار یکدیگر مورد بررسی قرار دهیم. معایب این دسته از لوله‌ها عبارتند از:

    •  لوله‌های تک لایه تحمل فشار چندان بالایی ندارند و همچنین در صورت وارد شدن ضربه‌های سنگین به آن، آسیب‌پذیر هستند.
    •  ضریب انبساط طولی این دسته از لوله‌ها بالا است. به همین دلیل در صورت حرارت دیدن، طول آنها افزایش پیدا می‌کند. این مسئله موجب می‌شود که ضخامت این دسته از لوله‌ها در گذر زمان کاهش پیدا کند.
    •  لوله‌های تک لایه در مقایسه با لوله‌های پنج لایه در گستره دمایی کمتری قابل استفاده هستند.

مزایا و معایب لوله پنج لایه

لوله‌های پنج لایه از کنار هم قرار گرفتن پنج لایه تشکیل می‌شوند که از داخل به خارج عبارتند از: پلی اتیلن درجه حرارت بالا، چسب، فلز آلومینیوم (مانع گذر اکسیژن)، چسب، پلی اتیلن درجه حرارت بالا.

در تولید این دسته از لوله‌ها از یک لایه فلزی بین دو لایه پلیمری در داخل و خارج استفاده می‌شود. همان طور که گفته شد، اتصال میان لایه‌های مختلف توسط چسب انجام می‌شود. لوله‌های پنج لایه با ساختار ویژه­ای که دارند، بخش عمده‌ای از معایب لوله‌های تک لایه و فلزی را برطرف کرده‌اند، با این حال معایبی نیز به همراه دارند که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

مزایای لوله پنج لایه

مهم‌ترین مزایای لوله پنج لایه عبارتند از:

    1.  بازه دمایی که لوله‌های پنج لایه را می‌توان مورد استفاده قرار داد، بسیار بیشتر از لوله‌های تک لایه است.
    2.  لوله‌های پنج لایه به عنوان یک عایق بسیار مطلوب شناخته می‌شوند که این موضوع باعث می‌شود افت انرژی در انتقال سیال در آن به‌ شدت کاهش پیدا کند، به همین دلیل برای خطوط انتقال آب گرم بسیار مناسب هستند.
    3.  به دلیل استفاده از یک لایه مانع اکسیژن در ساختار این دسته از لوله‌ها، امکان نفوذ اکسیژن به داخل آنها عملا وجود ندارد.
    4.  لوله‌های پنج لایه را در شرایط آب و هوایی مختلف می‌توان مورد استفاده قرار داد.
    5.  لوله‌های پنج لایه در برابر خوردگی و مواد شیمیایی مقاومت بالایی دارند و برای انتقال این دسته از سیالات نیز می‌توان از آنها استفاده کرد.
    6.  میزان فشاری که توسط لوله‌های پنج لایه تحمل می‌شود، بسیار بیشتر از لوله‌های تک لایه است.
    7.  در برابر پدیده‌های طبیعی مانند زلزله که تکانه‌های جدی به سیستم لوله‌کشی وارد می‌کند، مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد.
    8.  لوله‌های پنج لایه در برابر حرارت مقاوم هستند و تقریبا اشتعال‌ناپذیر به شمار می‌روند.

معایب لوله پنج لایه

درک مزایا و معایب لوله پنج لایه، در کنار مزایا و معایب لوله تک لایه به مهندسان کمک می‌کند تا در انتخاب لوله برای اجرای خطوط لوله‌کشی بتوانند تصمیم درست‌تری اتخاذ کنند. معایب لوله‌های پنج لایه عبارتند از:

    1.  قیمت تمام شده لوله‌های پنج لایه در مقایسه با لوله تک لایه بیشتر است.
    2.  ساختار لوله‌های پنج لایه موجب می‌شود که وزن سیستم لوله‌کشی که به کمک آنها اجرا می‌شود، در مقایسه با لوله‌های تک لایه بیشتر باشد. به همین دلیل بعضا نیاز به ساپورت‌گذاری برای تحمل وزن لوله‌ها وجود دارد.

در کل به جز دو مورد بالا نقطه ضعف آن چنانی نمی‌توان برای لوله‌های پنج لایه برشمرد. متراژ حلقه لوله پنج لایه با توجه به سایز این دسته از لوله‌ها متغیر است.  برند‌های مختلف، متراژ حلقه لوله پنج لایه را باتوجه به استانداردهای مختلف در طول‌های گوناگون در نظر می‌گیرند.

مزایا و معایب لوله تک لایه

در این مقاله با مزایا و معایب لوله تک لایه و پنج لایه آشنا شدید. همان طور که مشاهده کردید، لوله‌های پنج لایه بسیاری از نواقص و کمبودهای لوله‌های تک لایه را برطرف کرده‌اند. تصمیم‌گیری در خصوص استفاده از لوله‌ها وابسته به مختصات پروژه لوله‌کشی و میزان بودجه است. در صورتی که درباره مشخصات و قیمت لوله‌های تک لایه یا پنج لایه نیاز به اطلاعات بیشتری داشتید، با شماره ۰۲۱۷۷۹۳۹۶۰۱ تماس بگیرید.

مقالات منتخب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست