ویژگی‌های لوله پلیکا

معرفی انواع لوله و اتصالات
ویژگی های لوله پلیکا

در بین مواد پلیمری مختلفی که در تولید انواع لوله‌ها و اتصالات مورد استفاده قرار می‌گیرند، پی وی سی یا پلی وینیل کلرید به عنوان یکی از پرکاربردترین مواد به شمار می‌رود. لوله‌های پی وی سی که نام دیگر آن‌ها لوله پلیکا است، قابلیت‌های بسیار خوبی از خود به نمایش می‌گذارند. همین مسئله موجب شده است که مصرف این دسته از لوله‌ها و اتصالات در صنایع مختلف و به ویژه صنعت ساختمان‌سازی رایج باشد. در حال حاضر بسیاری از خطوط لوله‌کشی در ساختمان‌ها با لوله‌های پلیکا اجرا می‌شوند. در ادامه با ما همراه باشید تا در خصوص کاربردها و ویژگی‌های لوله پلیکا بیشتر بحث کنیم.

ویژگی‌های لوله پلیکا

به طور کلی اصلی‌ترین ویژگی‌ها و خصوصیات مثبت لوله‌های پی وی سی یا پلیکا را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

نصب آسان

لوله‌های پلیکا در مقایسه با بسیاری دیگر از لوله‌های فلزی بسیار راحت‌تر نصب می‌شوند؛ چرا که در عمل نیاز به استفاده از تجهیزات خاصی برای نصب کردن این دسته از لوله‌ها و اتصالات وجود ندارد. برای اتصال لوله‌ها و اتصالات پلیکا معمولا از نوعی چسب مخصوص استفاده می‌شود و نیازی به جوشکاری وجود ندارد.

مقاومت در برابر مواد شیمیایی

لوله‌های پلیکا در مقابل بسیاری از مواد شیمیایی اسیدی و قلیایی مقاومت بالایی از خود به نمایش می‌گذارند. همین مسئله موجب شده است که در اجرای خطوط لوله‌کشی فاضلاب و جمع آوری آب باران از این دسته از لوله‌ها به وفور استفاده شود.

ضریب انبساط طولی محدود

انبساط طولی به پدیده‌ای گفته می‌شود که طی آن به دلیل کاهش یا افزایش دما، طول لوله تغییر می‌کند. در لوله‌های فلزی اهمیت این مسئله بسیار بالا است و متناسب با این محدودیت باید ملاحظات جدی در طراحی و اجرای خطوط در نظر گرفت. اما در لوله پلیکا حساسیت این مسئله به مراتب کمتر است و تغییرات طولی محدود این لوله‌ها آسیب‌زا نیست.

ضریب انتقال حرارت کم

لوله‌های پلیکا تقریبا نقش عایق حرارتی را ایفا می‌کنند و میزان انتقال حرارت از این لوله‌ها به محیط به مراتب کمتر از سایر لوله‌های فلزی است. در نتیجه میزان اتلاف انرژی سیال عبوری از آنها پایین است.

رسوب‌گذاری کم

تشکیل رسوب در لوله‌ها موجب می‌شود که عملا بخشی از مسیر عبور جریان سیال مسدود شود. بنابراین برای جلوگیری از هزینه‌های ناشی از تعمیر و نگهداری ناشی از رسوب باید از لوله‌هایی استفاده کرد که مانع از جمع شدن رسوب می‌شوند. لوله‌های پلیکا دارای این مزیت هستند.

پایداری مناسب

لوله‌های پلیکا از پایداری ابعادی خوبی برخوردار هستند و این مسئله موجب می‌شود شکل ظاهری خود را در گذر زمان حفظ کنند. همچنین این دسته از لوله‌ها به هیچ عنوان با سیال عبوری از داخل‌شان وارد واکنش نمی‌شوند. در نتیجه طعم و رنگ آب عبوری از آنها تغییر نمی‌کند.

انعطاف‌پذیری و چغرمگی مناسب

این دسته از لوله‌ها در مقایسه با لوله‌های فلزی از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار هستند. به علاوه مقاومت در برابر ضربه لوله‌های پلیکا نیز بالا است و این مسئله موجب افزایش ایمنی خطوط لوله‌کشی در زمان وقوع بلایایی مانند سیل و زلزله است.

کاربرد و مزایای لوله پلیکا

با ویژگی‌های بسیار خوب لوله‌های پلیکا آشنا شدیم. کاربرد و مزایای لوله پلیکا با توجه به خصوصیات مناسب این دسته از لوله‌ها موجب شده است که استفاده از آن‌ها به مراتب افزایش پیدا کند. در نتیجه مهم‌ترین موارد استفاده این لوله‌ها عبارتند از:

    •  آبرسانی در ساختمان‌ها
    •  سیستم فاضلاب ساختمانی و شهری
    •  جمع‌آوری و تخلیه آب باران
    •  آبیاری تحت فشار
    •  محافظت و انتقال کابل‌ها و سیم‌های خطوط تاسیسات الکتریکی

خرید لوله پلیکا

با توجه به مزایا و قابلیت‌های بسیار خوبی که لوله‌های پلیکا دارند، تقریبا در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی از این دسته از لوله‌ها استفاده می‌شود. همچنین قیمت لوله پلیکا در مقایسه با انواع لوله‌های فلزی و پوش فیت به مراتب ارزان‌تر است. برای خرید لوله‌های پلیکا در سایزهای مختلف می‌توانید با همکاران ما در واحد پشتیبانی و فروش تماس حاصل کنید.

مقالات منتخب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست