مزایای لوله پلی پروپیلن

کاربرد لوله و اتصالات
مزایای لوله پلی پروپیلن

بدون شک یکی از مواد اولیه بسیار پرکاربرد در صنعت تولید محصولات پلاستیکی در حال حاضر پلی پروپیلن است. زمان زیادی از تولید تجاری این ماده اولیه در سال ۱۹۷۵ میلادی نمی‌گذرد اما در همین مدت کم قابلیت‌های بسیار خوب این ماده اولیه پلیمری موجب شده است که در صنایع مختلف از این ماده استفاده شود.

یکی از موارد استفاده پلی پروپیلن، صنعت تولید لوله است. لوله پلی پروپیلن را در بازار در قالب رنگ‌های سفید و سبز و همچنین ابعاد و اندازه‌های مختلف عرضه می‌کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا در خصوص مزایا و موارد مصرف لوله پلی پروپیلن بیشتر بحث کنیم.

مهم‌ترین مزایای لوله پلی پروپیلن

آن چیزی که موجب استفاده زیاد از لوله‌های پلی پروپیلن در مصارف آبرسانی، فاضلاب و تهویه مطبوع شده است، ویژگی‌های لوله پلی پروپیلن و خصوصیات عالی مکانیکی آنها است. از جمله مهم‌ترین خصوصیات لوله‌های پلی پروپیلن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:‌

    • سطح صاف و صیقلی

سطح داخل لوله‌های پلی پروپیلن صاف و صیقلی است. این مسئله موجب می‌شود که تولید این لوله‌های به صورت یکنواخت امکان پذیر باشد. همچنین هیچ‌گونه برجستگی یا فرورفتگی در آنها مشاهده نشود. از طرفی این خصوصیت منجر به کاهش اصطکاک سیال عبوری از داخل لوله با بدنه آن می‌شود.

    • وزن سبک

وزن کم لوله پ پ در مقایسه با لوله فلزی موجب شده است که استفاده از این لوله‌ها توجیه اقتصادی داشته باشد. همچنین کار حمل و نقل و نصب لوله و اتصالات پلی پروپیلن به مراتب آسان‌تر از لوله‌های فلزی است.

    • مقاومت در برابر فشار و حرارت

این دسته از لوله‌ها توان تحمل حرارت دائمی ۶۵ درجه سلسیوس را با حداکثر فشار حدود ۲۰ بار دارند. اگر لوله در حالت دائمی تحت این شرایط دمایی و فشاری قرار داشته باشد، عمر مفید لوله چیزی در حدود ۵۰ سال خواهد بود. باتوجه به موارد ذکر شده معمولا در خطوط لوله‌کشی آب گرم بهداشتی در ساختمان‌ها از این لوله و اتصالات پلی پروپیلن استفاده می‌شود.

برای سایر موارد انتقال سیال داغ در صورتی که قصد استفاده از این لوله‌ها دارید، باید محاسبات فنی و محدودیت‌های مرتبط با آن به دقت انجام شود.

    • عمر لوله‌های پلی پروپیلن

این دسته از لوله‌ها در مصارف ساختمانی عمر مفید بیشتری در مقایسه با خود ساختمان دارند و به همین جهت می‌توان با خیال راحت از آنها در اجرای خطوط آبرسانی و فاضلاب در ساختمان‌های مسکونی و اداری استفاده کرد.

    • انعطاف‌پذیری مناسب

میزان انعطاف‌پذیری لوله‌های پلی پروپیلن در مقایسه با سایر لوله‌های فلزی بسیار بیشتر است و این مسئله موجب می‌شود در اجرای خطوط لوله‌کشی دست طراح و مجری پروژه بازتر باشد.

    • مقاوم در برابر مواد شیمیایی لوله پلی پروپیلن

پلی پروپیلن در برابر مواد شیمیایی اسیدی و قلیایی مقاومت مناسبی از خود به نمایش می‌گذارد.

    • استحکام کششی مناسب

استحکام کششی لوله‌های پلی پروپیلن نیز بالا است و این مسئله موجب می‌شود در برابر فشارهای خارجی که به آن وارد می‌شود به خوبی مقاومت کند.

    • مقاومت در برابر ساییدگی

جانمایی لوله‌ها و اتصالات پلی پروپیلن در مکان‌هایی است که مدام در معرض سایش با مصالح دیگر قرار دارد. مقاومت بالای این لوله‌ها در برابر سایش موجب می‌شود که مشکلی ناشی از این مسئله بروز نکند.

    • ضریب هدایت حرارتی کم

هدایت حرارتی موجب می‌شود در طول مدت زمانی که آب گرم در لوله منتقل می‌شود، تبادل حرارت بین لوله و محیط پیرامون انجام بگیرد. ضریب هدایت حرارتی کم لوله پلی پروپیلن موجب می‌شود اتلاف انرژی در این لوله‌ها به مراتب کمتر اتفاق بیفتد.

    • افت فشار و رسوب‌گذاری پایین لوله پلی پروپیلن

افت فشار جریان سیال عبوری از لوله‌های پلی پروپیلن به مراتب کمتر از لوله‌های فلزی است. همچنین در گذر زمان رسوب گذاری کمتری نیز در این دسته از لوله‌ها رخ می‌دهد.

مهم‌ترین مزایای لوله پلی پروپیلن

مهم‌ترین مزایای لوله پلی پروپیلن

موارد مصرف لوله و اتصالات پلی پروپیلن

با مزایای متعدد لوله‌های پلی پروپیلن آشنا شدیم. این دسته از لوله‌ها و اتصالات به سبب مزایای بسیار خوبشان در مصارف متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرند که از کاربردهای لوله پلی پروپیلن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:‌

    1.  اجرای سیستم فاضلاب
    2.  طراحی خطوط آبرسانی
    3.  اجرای خطوط آب گرم بهداشتی
    4.  خطوط لوله انتقال مواد شیمیایی

خرید لوله و اتصالات پلی پروپیلن

این دسته از لوله‌ها و اتصالات در ابعاد و اندازه‌های مختلف تولید و روانه بازار می‌شوند. کیفیت مواد اولیه و روش  تولید لوله‌ پلی پروپیلن در افزایش یا کاهش عمر مفید آنها بسیار موثر است. برای اطلاع از قیمت لوله پلی پروپیلن می‌توانید با ۰۲۱۷۷۹۳۹۶۰۱ تماس حاصل کنید.

مقالات منتخب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست