لوله پنج لایه چیست و چه کاربردی دارد؟

معرفی انواع لوله و اتصالات
لوله پنج لایه و کاربرد آن

نحوه  اتصال لوله های پنج لایه

لوله‌های تک لایه به عنوان یکی از پیشرفت‌های مهم در صنعت لوله‌کشی به شمار می‌رفتند؛ چرا که به یکباره بخش قابل توجهی از ایرادات و نقاط ضعف لوله‌های فلزی را برطرف کردند. اما در عین حال چالش‌هایی نیز با استفاده از لوله‌های تک لایه به وجود آمد. این لوله‌ها در تحمل فشار و دما دارای محدودیت‌های جدی بودند. برای حل این چالش لوله‌های پنج لایه به بازار عرضه شدند که به طور کامل این چالش‌ها را نیز برطرف کردند. در این مقاله ضمن معرفی این دسته از لوله‌ها، به بررسی نحوه اتصال لوله های پنج لایه می‌پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

لوله پنج لایه چیست؟

لوله‌های پنج لایه از ترکیب مواد پلیمری و فلزی تشکیل می‌شوند. در تولید این دسته از لوله‌ها معمولاً از دو لایه پلی اتیلن در داخل و خارج لوله استفاده می‌شود. همچنین یک لایه فلز آلومینیوم در بین آنها قرار می‌گیرد. برای برقراری اتصال میان آنها نیز از چسب مخصوص استفاده می‌شود. به این ترتیب پنج لایه اشاره شده در این دسته از لوله‌ها به وجود می‌آیند. در ادامه درباره نحوه اتصال لوله های پنج لایه بیشتر بحث می‌کنیم.

مزایا و معایب لوله پنج لایه

در این قسمت لازم است کمی درباره مزایا و معایب لوله پنج لایه بحث کنیم. واقعیت این است که به جز وزن بالاتر و قیمت تمام شده بیشتر، در حال حاضر نمی‌توان ایراد عملکردی خاصی به این دسته از لوله‌ها وارد کرد. اما مزایای اصلی آنها عبارتند از:

  •  تحمل دمای به مراتب بالاتر نسبت به لوله‌های تک لایه
  •  مقاومت در برابر نفوذ اکسیژن به داخل لوله به دلیل استفاده از یک لایه فلز در میانه آن
  •  تحمل فشار آب بسیار زیاد
  •  ضریب انبساط طولی کم که موجب جلوگیری از تغییر ضخامت آنها می‌شود.

انواع لوله‌های پنج لایه | نحوه اتصال لوله های پنج لایه

باتوجه به نوع پلی اتیلن و چسب مورد استفاده در تولید این دسته از لوله‌ها، لوله‌های پنج لایه به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

لوله پنج لایه PE

ارزان‌ترین و ساده‌ترین نوع لوله‌های پنج لایه، این دسته از لوله‌ها هستند. معمولاً برای لوله‌کشی انتقال آب سرد در ساختمان می‌توان از این نوع لوله‌های استفاده کرد. مواد پلی اتیلنی مورد استفاده در تولید این نوع لوله‌ها توان تحمل فشار بالا را ندارند و معمولاً برای خطوط انتقال آب گرم گزینه مناسبی به شمار نمی‌روند.

لوله پنج لایه PERT

این دسته از لوله‌ها مقاومت بیشتری در مقایسه از لوله‌های PERT از خود به نمایش می‌گذارند و می‌توان آنها برای خطوط انتقال آب تا دمای ۷۰ درجه سلسیوس مورد استفاده قرار داد. دلیل مقاومت بالاتر آنها، پیوند مولکولی قوی‌تری است که بین مواد پلی اتیلنی مورد استفاده در تولید آنها وجود دارد.

لوله پنج لایه PEX (با کیفیت ترین لوله پنج لایه)

لوله‌های PEX در حال حاضر به عنوان با کیفیت‌ترین لوله پنج لایه موجود در بازار شناخته می‌شوند. بهترین مواد پلی اتیلنی در تولید این لوله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای خطوط انتقال آب گرم تا دمای ۹۵ درجه سلسیوس به راحتی می‌توان از لوله‌های PEX استفاده کرد. بسیاری از لوله‌های سیستم‌های گرمایش در ساختمان از این نوع هستند.

نحوه اتصال لوله های پنج لایه

پس از آشنایی با لوله‌های پنج لایه، لازم است تا در خصوص نحوه اتصال لوله های پنج لایه نیز کمی آشنایی حاصل کنیم. این دسته از لوله‌ها در سایزهای مختلف از جمله ۱۶ تا ۱۱۰ میلی‌متر تولید و روانه بازار می‌شوند. معمولاً این طور مرسوم است که تا سایز ۲۳ به صورت حلقه‌ای و پس از آن به صورت شاخه‌ای در بازار فروخته می‌شوند. برای بریدن این دسته از لوله‌ها در سایز‌های کمتر از ۴۰، نوعی قیچی مخصوص وجود دارد. برای سایزهای بزرگ‌تر نیز از لوله‌بر پلی اتیلن استفاده می‌شود.

برای اتصال لوله‌های پنج لایه سه روش مرسوم وجود دارد که عبارتند از:

روش ماسوره‌ای

همانطور که از نام این روش مشخص است، برای اتصال میان لوله‌ها از مهره و ماسوره استفاده می‌شود. به این صورت که لوله بین ماسوره تعبیه می‌شود. سپس مهره به اتصال پیچ شده و با جمع شدن ماسوره، لوله پرس می‌شود. ماسوره در این دسته از اتصالات نقش آب‌بندی را ایفا می‌کند. از نظر اجرایی، نصب لوله‌های پنج لایه به کمک این روش، کمی دشوار و نیازمند مهارت زیاد است.

روش اورینگی

در اتصال اورینگی،‌ از نوعی اتصال فولادی استفاده می‌شود که لوله داخل آن قرار می‌گیرد. همچنین نوعی رینگ فولادی در کنار اتصال و لوله قرار داده می‌شود که به وسیله یک مهره این دو را به یکدیگر کاملا متصل می‌کند. برای آب‌بندی لوله‌ها در این روش اتصال نیز از چند اورینگ استفاده می‌شود.

روش پرسی

در این نوع اتصال، ابتدا قسمت نری اتصال داخل لوله قرار داده می‌شود. در ادامه یک حلقه از جنس فولاد ضدزنگ به دور قسمت خارجی لوله انداخته می‌شود. پس از آن باید لوله را به اتصال پرچ کرد. برای این منظور از ابزارهای پرسی استفاده می‌شود. باز هم برای آب‌بندی این نوع اتصالات از چند حلقه اورینگ استفاده می‌شود. در بین سه روش اشاره شده، راحت‌ترین روش از نظر اجرایی، روش پرسی به شمار می‌رود.

کلام پایانی

در این مقاله با نحوه اتصال لوله‌های پنج لایه و کاربرد این دسته از لوله‌ها به خوبی آشنا شدید. لوله‌های پنج لایه به طور مشهودی ایرادات موجود در لوله‌های فلزی و تک لایه را برطرف کرده‌اند. همین مسئله موجب افزایش استفاده از آنها در پروژه‌های مختلف شده است. برای کسب آگاهی بیشتر در خصوص این دسته از لوله‌ها و خرید لوله پنج لایه با شماره ۰۲۱۷۷۹۳۹۶۰۱ تماس بگیرید.

مقالات منتخب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست