مزایای اتصالات پلیکا چیست و این اتصالات چه کاربردی دارند؟

کاربرد لوله و اتصالات
مزایای اتصالات پلیکا چیست؟

همانطور که می‌دانید پلیکا یک جنس از مواد پلیمری نیست بلکه یک برند معروف است برای تولید لوله و اتصالات با کیفیت از آن استفاده شده است لذا اتصالات پلیکا یا اتصالات پی وی سی از جنس UPVC هستند. برای نصب اتصالات پلیکا از چسب‌های مخصوصی کمک می‌گیرند و انها را در محل مورد نظر نصب می‌کنند بنابراین متوجه می‌شویم که نصب اتصالات پلیکا به سهولت و آسانی انجام می‌گیرد. علاوه بر موارد گفته شده این اتصالات از طول عمر بالایی برخوردار هستند که همین موضوع موجب شده که اتصالات پلیکا به یکی از پرطرفدارترین اتصالات پلیمری تبدیل شود.

اتصالات پلیکا چیست؟

می‌دانید که در تمام شبکه‌های لوله کشی، فاقد از جنس لوله‌ها و هدف آن، به اتصالات نیاز داریم. این اتصالات می‌توانند، نقش‌های مختلفی را در شبکه‌ی لوله‌ها داشته باشند. یعنی در حقیقت، شکل ظاهری اتصالات، باعث می‌شود تا از آن‌ها بتوان برای رسیدن به اهداف گوناگون استفاده نمود. به عنوان مثال، ممکن است در یک قسمت از لوله کشی، نیاز باشد تا یک انشعاب از مسیر لوله داشته باشیم. در این حالت از اتصالی به نام سه راهی (یا چهار راهی) استفاده می‌کنیم. لوله‌های پلیکا و شبکه‌ی آن نیز از این نظر مستثنی نیستند. انواع اتصالات این لوله‌ها، مانند سه راهی‌ها، چهار راهی‌ها، انواع درپوش، بوشن‌ها، زانویی‌ها، سیفون، کوپلینگ، انواع تبدیل‌ها و … نیز از پلیکا موجود هستند. در ادامه‌ی مطلب، برخی از آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

مزایای اتصالات پلیکا

اتصالات پلیکا دارای وزن کم، قیمت مقرون به صرفه، نصبی آسان و راه اندازی فوری هستند و در مقابل مواد شیمیایی نیز دچار خوردگی نمی‌شوند.

اتصالات پلیکا اتصالاتی از جنس pvc هستند که دارای استحکام بسیار بالا، کاملا مقاوم در برابر خوردگی و زنگ زدگی و  مزایای دیگری که در کنار قیمت بسیار مناسب و استحکام بالای این محصول منجر به محبوب شدن و افزایش استفاده از لوله پلیکا شده است.

کاربرد اتصالات پلیکا

کاربرد اتصالات پلیکا یا PVC در منتقل کردن آبهای کشاورزی، منتقل کردن فاضلاب‌های شهری و منازل، منتقل کردن مواد شیمیایی مانند اسیدها و بازها است. همچنین این لوله و اتصالات به عنوان محافظ کابل‌های برق و مخابرات، لوله‌های ناودان ساختمان‌ها و تهویه هوا نیز بسیار پرکاربرد هستند.

نحوه اتصال لوله پلیکا

اتصالات پلیکا به چهار روش در مجموعه‌ی اصلی قرار می‌گیرند. این سه روش عبارتند از: 

  • اتصالات چسبی (اتصال با کمک چسب‌های مخصوص PVC) 
  • اتصالات پوش فیت (اتصال با کمک زانویی و درپوش) 
  • اتصالات سه راهی دریچه بازدید 
  • اتصالات سیفون شتر گلویی 

انواع اتصالات پلیکا 

اتصالات پلیکا در انواع و ابعاد گوناگونی تولید می‌شوند که عبارتند از: 

  • بوشن‌های پلیکا 
  • تبدیل‌های پلیکا 
  • انواع زانویی پلیکا 
  • سه راهی‌های پلیکا 
  • درپوش‌های پلیکا 
  • چهار راهی‌های پلیکا 
  • سیفون‌های پلیکا 
  • انواع بست‌های پلیکا   

مهم‌ترین انواع اتصالات پلیکا 

از مهم‌ترین انواع اتصالات پلیکا به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

سه راهی پلیکا ۴۵ درجه 

سه راهی نوعی از اتصالات است که برای انشعاب گیری از یک لوله یا تغییر مسیر آن استفاده می‌شود. انواع و اقسام سه راهی‌ها بر اساس درجه‌های آن وجود دارد. سه راهی‌های پلیکا در سه زاویه‌ی ۴۵ درجه، ۸۷.۵ درجه و ۹۰ درجه ساخته می‌شوند. 

زانویی ۴۵ درجه پلیکا 

زانویی، شکل دیگری از اتصالات است که برای تغییر مسیر و ایجاد زاویه در مسیر آن به کار می‌رود. زانویی‌ها نیز بر اساس زاویه‌ای که می‌سازند، انواع مختلفی خواهند داشت که برای اتصالات پلیکا، در زاویه‌های ۴۵، ۸۷.۵ و ۹۰ درجه می‌باشد. 

بوشن پلیکا 

بوشن، اتصالاتی به فرم استوانه‌ای شکل است. بوشن‌ها دارای دو سر مادگی هستند. این اتصالات برای تعمیرات شکستگی‌ها در لوله‌کشی‌های پلیکا کاربرد دارند. 

سیفون پلیکا 

سیفون برای استفاده در شبکه‌های لوله کشی فاضلاب‌ها در سرویس‌های بهداشتی، حمام و آشپزخانه است. این اتصال به گونه‌ای عمل می‌کند که بوی بد، حیوانات موزی نتوانند از طریق فاضلاب به داخل خانه، راه پیدا کنند. سیفون‌های پلیکا اغلب در ابعاد ۶۳، ۹۰، ۱۱۰ و ۱۲۵ تولید می‌شوند. 

قیمت اتصالات پلیکا 

اتصالات پلیکا دارای تنوع بسیار زیادی هستند و همانطور که می‌دانید این اتصالات می‌توانند از نوع فشار ضعیف، متوسط یا قوی باشند. هم‌چنین می‌توان بر اساس کاربرد (رو کار یا تو کار بودن)، انواع مختلفی از این اتصالات را گروه بندی کرد. تمام این گروه بندی‌ها نشان می‌دهد که رفتارها، ویژگی‌ها و در نتیجه خواص هر کدام با هم فرق دارد. یعنی به اتصالات پلیکا با درجه‌های کیفی مختلفی نیاز خواهیم داشت. این‌جاست که بحث رنج و دامنه‌ی قیمتی آن مطرح می‌شود. به عنوان مثال، واضح است که اتصالات پلیکا فشار ضعیف قادر به تحمل فشار کم‌تری هستند. بنابراین درجه‌ی کیفی آن پایین‌تر بوده و انتظار می‌رود که قیمت کم‌تری نسبت به انواع اتصالات پلیکا فشار متوسط و اتصالات پلیکا فشار قوی داشته باشد.

مقالات منتخب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست