لوله کاروگیت چیست؟

معرفی انواع لوله و اتصالات
لوله کاروگیت چیست؟

لوله کاروگیت چیست؟

لوله کاروگیت یکی از انواع لوله‌های پلیمری است که به دلیل داشتن دوجداره مجزا، به لوله پلی اتیلن دوجداره یا یکی از انواع لوله‌های پلیمری است که به دلیل داشتن دوجداره مجزا، به لوله پلی اتیلن دوجداره یا لوله پلی اتیلن فاضلابی هم معروف است. سطح بیرونی لوله کاروگیت (مارپیچی یا موج دار) و سطح داخلی آن صاف و صیقلی است. مهم‌ترین وظیفه این لوله کاروگیت، انتقال سیالات است.

داخل لوله‌های کاروگیت فشار بار مطرح نیست زیرا سیالات در حال عبور از داخل لوله‌ها دارای فشار بار داخلی نیستند ولی سطح بیرونی همه فشارهای وارده را تحمل می‌کند. به همین دلیل سطح بیرون را به صورت مارپیچی می‌سازند زیرا استحکام لوله را در مقابل این فشارها افزایش می‌دهد.

تامین آب شرب و بهداشتی یکی از دغدغه‌هایی است که قدمت آن به زمان حضور انسان در کره زمین باز می‌گردد. انسان‌ها همواره با انواع و اقسام آب‌هایی مواجه می‌شدند که با مصرف آن‌ها به بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات دچار می‌شدند. همواره در اطراف چشمه‌ها و منابع آب سالم انسان‌های زیادی زندگی می‌کردند.

با افزایش جمعیت و تشکیل زندگی یک‌جانشینی، مسئله اصلی انسان‌ها انتقال این آب آشامیدنی به خانه خود بود. با ابداع لوله‌کشی این چالش به خوبی برطرف شد. اما از همان زمان تولید انواع لوله‌ها به منظور ارتقا بهره‌وری لوله‌کشی در دستور کار آحاد جامعه بشری قرار دارد. در این مقاله قصد داریم تا در خصوص یکی از انواع لوله‌ها یعنی لوله دوجداره کاروگیت بحث کنیم و نگاهی مختصر به تاریخ ابداع آن بیندازیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه لوله کشی با لوله کاروگیت

همان‌طور که اشاره کردیم جمعیت انسانی دقیقا پیرامون محیط‌هایی از قبیل چشمه‌ها و رودخانه‌های دارای آب شیرین ساکن می‌شدند. با گذشت زمان و افزایش جمعیت، دسترسی انسان‌ها به آب سخت‌تر شد. تاریخچه لوله‌کشی دقیقا از همین زمان آغاز شد. چالش‌های بسیار زیادی در گذر زمان در زمینه لوله‌کشی وجود داشت. به عنوان مثال انتقال لوله از زیر زمین یا روی آن همواره یکی از چالش‌های بشری بود.

بسیاری از لوله‌ها از جمله لوله‌های سربی در زیر زمین عمر کوتاهی داشتند و در مدت زمان کوتاهی مشکلات فراوانی را به وجود می‌آوردند. برخی لوله‌های دیگر نیز مانند لوله‌های برنزی و مسی گران قیمت هستند و امکان استفاده از آن‌ها چندان مقدور نیست. در این بین برخی لوله‌های جدید طراحی شدند تا این مشکل برطرف شود.

تاریخچه پیدایش لوله دوجداره کاروگیت

پس از آنکه بررسی‌ها نشان داد که لوله‌کشی زیر زمین نیز می‌تواند تا حدودی به عنوان راه‌حل انتقال آب از سرچشمه به منازل مردم باشد، ایده ساخت لوله‌های دوجداره کاروگیت مطرح شد. تحقیقات در خصوص ساخت چنین لوله‌هایی در سال ۱۹۶۰ میلادی آغاز شد و نخستین لوله‌های دوجداره نیز در سال ۱۹۶۷ میلادی در آلمان ساخته شدند.

چالش پیش روی محققان در این پروژه دو مطلب عمده بود؛ اولا آن‌ها می‌خواستند از مواد پلیمری برای تولید لوله استفاده کنند و در ثانی به دنبال افزایش تحمل فشار لوله در زیر خاک برای طولانی مدت بودند. لوله دوجداره کاروگیت از دل این چالش‌ها بیرون آمد و برای نخستین بار در صنعت کشاورزی مورد استفاده قرار گرفت. این دسته از لوله‌ها نقش جدی در مسئله زهکشی زمین‌های کشاورزی دارد و در افزایش کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی نقش جدی و مهمی را ایفا می‌کند.

نحوه اتصال لوله کاروگیت

نحوه اتصال لوله کاروگیت

مزایای نصب لوله کاروگیت

نصب لوله کاروگیت در زمین‌های کشاورزی در حال حاضر کاملا امر رایجی به حساب می‌آید. اصلی‌ترین مزایای استفاده از این نوع لوله‌ها را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  •  وزن کمتر در مقایسه با لوله‌های فلزی
  •  قابلیت حمل و نصب آسان و بدون نیاز به تجهیزات پیچیده
  •  انعطاف‌پذیری مناسب
  •  مقاومت بالا در برابر خوردگی و مواد شیمیایی
  •  مقاومت در برابر نور اشعه ماورابنفش خورشید

نحوه اتصال لوله کاروگیت

برای اینکه لوله‌های کاروگیت را نصب کنیم باید مراحل زیر را بگذرانیم:

    • اتصال با واشر و کوپلر ساده: ساده‌ترین نوع اتصال این لوله‌ها
    • اتصال کوپلر موفه‌دار: نسبت به روش قبل ارزان‌تر است اما باعث افت فشار در لوله می‌شود
    • اتصال با کمربند و واشر: برای اتصال لوله‌ها در سایزهای بالا
    • اتصال با استفاده از جوش الکتروفیوژن
تولید لوله کاروگیت

تولید لوله کاروگیت

تولید لوله کاروگیت

مواد اولیه پلیمری مختلفی از جمله پلی اتیلن، پلی وینیل کلرید و پلی پروپیلن در تولید لوله دوجداره کاروگیت مورد استفاده قرار می‌گیرند. تولید لوله‌های کاروگیت بسیار خلاقانه و هوشمندانه بوده و بسیاری از مشکلات را در صنایع کشاورزی برطرف نموده است.

تکنولوژی لوله‌های کاروگیت در ردیف مدرن‌ترین لوله‌های حال حاضر دنیا است که در حدود ۳ درصد دوده و مستربچ رنگی به مواد اولیه اضافه می‌شود تا استحکام و خواص مکانیکی دیگر لوله به طور قابل توجهی افزایش پیدا کند. ساختار دو لایه لوله کاروگیت عمر مفید این دسته از لوله‌ها را بسیار افزایش داده است. این دسته از لوله‌ها معمولا در بازار به رنگ سیاه عرضه می‌شوند. برای خرید لوله کاروگیت و همچنین اطلاع از قیمت این محصول می‌توانید با شماره ۰۲۱۷۷۹۳۹۶۰۱ ما تماس بگیرید.

مقالات منتخب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست