تفاوت لوله پلی اتیلن و لوله کاروگیت

مقایسه انواع لوله و اتصالات
فرق لوله پلی اتیلن و لوله کاروگیت

تفاوت لوله پلی اتیلن با لوله‌های پلیمری

طراحی و اجرای خطوط لوله‌کشی برای آبرسانی و آبیاری در پروژه‌های کشاورزی از اهمیت بالایی برخوردار است. در گذشته عمدتا از لوله‌های فولادی برای این کار استفاده می‌شد اما با ظهور لوله‌های پلی اتیلن، این دسته از لوله‌ها به خوبی توانستند جایگزین لوله‌های فولادی شوند. در ادامه نیز نوع جدیدی از لوله‌های پلی اتیلن دوجداره به نام لوله کاروگیت به بازار عرضه شدند. در این مقاله به بررسی تفاوت میان لوله‌های کاروگیت و پلی اتیلن می‌پردازیم.

تفاوت لوله پلی اتیلن و لوله کاروگیت

هر دو لوله کاروگیت و پلی اتیلنی از جنس پلی اتیلن تولید می‌شوند. لوله‌های پلی اتیلن برای انتقال سیالاتی مانند آب در مصارف کشاورزی و آبرسانی استفاده می‌شوند. پیش از تولید لوله‌های پلی اتیلن گزینه اصلی مورد استفاده برای طراحی خطوط انتقال آب، لوله‌های فولادی بودند. البته گاهی اوقات این دسته از لوله‌ها برای زهکشی، طراحی خطوط انتقال گاز و همچنین به عنوان کابل فیبر نوری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مهم‌ترین وجه تمایز میان لوله‌های کاروگیت و پلی اتیلن بحث فشار بار داخلی است. لوله‌های کاروگیت به صورت دولایه تولید می شوند به همین دلیل می‌توانند فشارهای ناشی از دبی جریان سیال داخل لوله و همچنین فشار بارهای مرده روی لوله را به خوبی کنترل کنند. به همین دلیل در مصارف انتقال آب که قرار است لوله‌ها به صورت دفنی کار شوند، می‌توان از لوله‌های کاروگیت به راحتی استفاده کرد. گاها مشاهده شده است که در برخی پروژه‌ها این دسته از لوله‌ها را تا عمق بیست متری زمین نیز تعبیه کرده‌اند.

اما لوله‌های پلی اتیلن معمولی تک‌جداره هستند. به همین دلیل نمی‌توانند مشابه لوله‌های کاروگیت تحمل بار کنند و بیشتر برای مصارف روی زمین مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همچنین لوله‌های کاروگیت معمولا در گستره سایز‌های بیشتری در بازار  وجود دارند به این ترتیب که می‌توان این دسته از لوله‌ها را با قطر بین ۱۶۰ تا ۱۲۰۰ میلی متر در بازار تهیه کرد. با توجه به ساختار دولایه لوله‌های کاروگیت نیز کاملا مشخص است که قیمت این دسته از لوله‌ها گران‌تر از لوله‌های پلی اتیلن است. البته این دسته از لوله‌ها در سایزهای بزرگ وجود دارند که برای بسیاری از پروژه‌های آبیاری و کشاورزی مناسب نیست.

لوله کاروگیت چیست؟

ابتدا لازم است تا به معرفی درباره لوله‌های کاروگیت بپردازیم. این دسته از لوله‌ها در ردیف لوله‌های مدرن و پیشرفته به شمار می‌روند. مواد اولیه سازنده لوله‌های کاروگیت نیز پلی اتیلن است اما گریدهای پلی اتیلن مورد استفاده در تولید این دسته از لوله‌ها با لوله‌های پلی اتیلن متفاوت است.

برای تولید این دسته از لوله‌ها از پلی اتیلن با چگالی بالا یعنی PE 80 و PE 100 به همراه پلی پروپیلن و پلی وینل کلراید (PVC) استفاده می‌شود. به منظور تقویت ساختار لوله‌ها و بهبود شکل ظاهری آنها نیز از افزودنی‌هایی نظیر دوده و مستربچ رنگی با درصدهای محدود و معین در تولید آنها استفاده می‌شود. از نظر شکل ظاهری، لوله کاروگیت حالت دولایه دارند. به این صورت که لایه درونی آنها دارای سطح صاف و صیقلی است و معمولا در رنگ‌های زرد و آبی در بازار به فروش می‌رسند. همچنین لایه بیرونی این لوله‌ها دارای شیارهای برجسته به صورت حلقه‌ای است.

روش‌های اتصال لوله‌های پلی اتیلن

برای درک تفاوت میان لوله‌های پلی اتیلن و کاروگیت لازم است تا مقداری درباره روشهای اتصال لوله‌های پلی اتیلن بحث کنیم. به طور کلی لوله‌های پلی اتیلن به دو روش جوش حرارتی و مکانیکی به یکدیگر متصل می‌شوند. برای اتصال مکانیکی آنها از کوپلینگ‌های فشاری یا پیچی و همچنین فلنج‌ها استفاده می‌شود.

در مقابل برای جوش دادن این دسته از لوله‌ها به هم از سه روش لب به لب، سوکتی یا زینی استفاده می‌شود. جوش حرارتی لوله‌های پلی اتیلن در اصطلاح به نام جوش الکتروفیوژن شناخته می‌شود. در این روش، جریان برق به دو الکترود رسانا وارد شده و حرارت تولیدی توسط این دو الکترود به محل اتصال وارد می‌شود و در نتیجه لوله‌ها به هم متصل می‌شوند.

آشنایی با انواع سایز لوله‌های پلی اتیلن

در این قسمت برای آشنایی با انواع سایز لوله‌های پلی اتیلن مطالبی را مطرح می‌کنیم. لوله‌های پلی اتیلن بر مبنای سایز به ۲۵ دسته تقسیم می‌شوند و هریک برای موارد خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند که عبارتند از:

    •  لوله‌های ۱۶ میلی متری: کاربرد در سیستم‌های آبیاری قطره‌ای
    •  لوله‌های ۲۰ میلی متری: کاربرد در کشاورزی و آبیاری
    •  لوله‌های ۲۵ میلی متری: کاربرد در باغ‌ها
    •  لوله‌های ۳۲ میلی متری: کاربرد در کشاورزی و سیالات با دبی کم
    •  لوله‌های ۴۰ میلی متری: کاربرد در سیستم انتقال آب
    •  لوله‌های ۵۰، ۶۳، ۷۵، ۹۰، ۱۱۰، ۱۲۵، ۱۴۰، ۱۶۰، ۱۸۰، ۲۰۰، ۲۲۵، ۲۵۰،‌ ۲۸۰، ۳۱۵، ۳۵۵، ۴۰۰، ۴۵۰ و ۵۰۰ میلی متری: کاربرد در سیستم آبرسانی، فاضلاب و کشاورزی

کلام پایانی

در این مقاله با لوله کاروگیت و تفاوت آن با لوله‌های پلی اتیلن معمولی آشنا شدیم. همان طور که متوجه شدید در صورتی که قصد طراحی خطوط انتقال آب به صورت زیرزمینی را دارید، لوله‌های کاروگیت گزینه‌های مناسبی به شمار می‌روند. و استفاده از آنها ارجحیت دارد.

مقالات منتخب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست