لوله فاضلابی چیست؟

معرفی انواع لوله و اتصالات
لوله فاضلابی چیست؟

لوله و اتصالات فاضلابی از اصلی‌ترین اجزای سیستم‌های مکانیکی و فاضلابی در صنایع مختلف هستند. شناخت و درک ویژگی این لوله‌ها و اتصالات باعث می‌شود تا در خرید خود دچار شک و تردید نشوید و با آرامش خاطر محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. در این مقاله به معرفی لوله‌های فاضلابی می‌پردازیم و کاربرد آن‌ها را بیان می‌کنیم.

معرفی لوله فاضلابی

لوله‌های فاضلابی در هر منطقه‌ و محله ای جهت جمع کردن و دور کردن آب فاضلاب خانه‌ها و مناطق صنعتی مورد نیاز همه هستند. برای تمام مقاصد، انواع مختلفی از لوله‌های زهکشی وجود دارد. لوله‌ای که انتقال آب از یک مکان به مکان دیگر را آسان می‌سازد لوله‌ی زهکشی نامیده می‌شود. این لوله‌ها از اهمیت زیادی برخوردارند، به دلیل این که وظیفه مهم دفع فاضلاب از خانه‌ها و منازل ‌یا یک مجموعه صنعتی را برعهده دارند. هم چنین برای جلوگیری از سیل که به دلیل شرایط باتلاقی و فرسایش خاک ایجاد می‌شود، دارای اهمیت بسیار زیادی هستند.‌

در حال حاضر، انواع مختلف لوله‌های فاضلابی وجود دارد که برای انواع مشکلات زهکشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. امروزه بیشترین لوله‌های فاضلابی که مورد استفاده قرار می‌گیرند، لوله‌های فاضلاب پی وی سی و پلی اتیلن هستند. با این حال، به غیر از این لوله‌ها، انواع متفاوت دیگری از لوله‌ها مورد بهره برداری قرار می‌گیرند که جریان آب را با مهارت هدایت می‌کنند.

تقسیم‌بندی انواع فاضلاب‌ها

  • دسته‌بندی از نظر نوع تولید: فاضلاب خانگی مانند شستشو‌، استحمام، ‌ فاضلاب مراکز عمومی و اداری مانند زندان‌ و پادگان، ‌فاضلاب‌های صنعتی مانند کارخانه جات‌، مراکز تجاری مانند مراکز خرید‌، روان آب‌های سطحی مانند آب‌های روان‌ و سیلاب‌ها
  • دسته‌بندی از نظر تخلیه به شبکه جمع‌آوری فاضلاب: فاضلاب‌ها نیازی به پیش تصفیه ندارند‌ و مشابه فاضلاب خانگی بوده و این‌ فاضلاب‌ها بدون مواد سمی هستند. همچنین فاضلاب‌هایی که حاوی مواد سمی بوده و نیاز به پیش تصفیه قبل از تخلیه به شبکه جمع آوری فاضلاب را دارند.
لوله فاضلابی چیست و انواع آن کدام است؟

لوله فاضلابی چیست و انواع آن کدام است؟

انواع لوله‌های فاضلابی از نظر جنس و نوع اتصال‌

  • لوله‌های گالوانیزه: لوله‌های گالوانیزه خود به دو دسته ‌‌لوله‌های فولادی گالوانیزه و لوله‌های آهنی گالوانیزه تقسیم می‌شوند‌. این دو نوع در بازار به لوله‌های آهنی سفید معروف‌اند و عموماً این دو نوع فرق زیادی ندارند. تفاوتی که وجود دارد این است که لوله‌های فولادی گالوانیزه در مقایسه با نوع آهنی آن سبک‌تر و براق‌تر است.
  • لوله‌های فولادی گالوانیزه: این نوع لوله‌ها برای آبرسانی و گاهی برای تخلیه فاضلاب نیز به کار برده می‌شوند ولی کاربرد اصلی آن، تهویه است. این لوله‌ها از جنس فولاد نرمی است که در ساختن آن ورقه فولاد را با فشار داخل قالب عبور داده و درز آن را جوش می‌دهند و سپس آنها را جهت افزایش مقاومت در برابر اسیدها و زنگ زدگی‌ها با روی می‌پوشانند. این نوع لوله‌ها نسبت به نوع آهنی در برابر اسیدها مقاومت کمتری دارند.
  • لوله‌های آهنی گالوانیزه: جنس این لوله‌ها آهن سفید نورد شده است که درز آن توسط دستگاه‌های درز جوش به هم جوش داده می‌شود و سپس لوله را در فلز روی مذاب فرو می‌برند. این لوله‌ها به رنگ خاکستری و تیره رنگشان معروف هستند.
  • لوله‌های چدنی: جنس این لوله‌ها از چدن ریخته‌گری است و بر حسب نوع کاربرد آنها انواع و مقدار آلیاژ شکل و طول لوله نوع اتصالات آنها با متفاوت است. ‌اغلب در سیستم لوله کشی فاضلاب و برای جمع‌آوری آب‌های سطحی و آب های روان، استفاده می‌شوند.
  • لوله‌های پلی اتیلن: از دیگر لوله‌هایی که در طول زمان برای انتقال ثقلی فاضلاب به کار رفته است می‌توان به لوله‌های پلی اتیلن با اتصالات جوشی اشاره نمود. این لوله‌ها نسبت به نسل قبل که از جنس چدن بودند، از مزایای بسیار زیادی برخوردار هستند که مهم‌ترین آنها را می‌توان در وزن کمتر و اجرای ساده‌تر نام برد.‌
  • لوله پلیکا: این لوله‌ها که هنوز در انتقال فاضلاب بیشترین استقبال را دارند از جنس پلی ونیل کلراید هستند. به طور قطع مهم‌ترین دلیل ماندگاری این نسل از لوله‌های انتقال فاضلاب قیمت پایین آنها است.
  • لوله‌های فاضلاب پلی اتیلنی موج‌دار: لوله‌های زه کشی موج دار محکم، با دوام و مقرون به صرفه بوده و راه حل مناسبی برای سیستم‌های زه کشی هستند. علاوه بر این، پلی اتیلن، پلاستیک شیمیایی خنثی است که بسیار فرسایش‌گر و مقاوم در برابر سایش است. این نوع از لوله‌های زهکشی به خوبی در برابر برخی از سخت‌ترین شرایط محیطی و شرایط آب و هوایی نا مساعد خود را به اثبات رسانیده‌اند.
  • لوله‌های فاضلابی بتنی: لوله‌های بتنی نیاز به هیچ مقدمه چینی ندارند به این دلیل که بیشتر از همه در مواد و مصالح ساختمانی استفاده می‌شوند. این لوله‌ها به دلیل قابلیت دست رسی در محل، مقرون به صرفه بودن، مقاومت و طول عمر بالا، بیشترین استفاده را دارند.
  • لوله‌های سفالی: لوله‌های فاضلاب سفالی سازگاری بیشتری با محیط زیست داشته و به محکمی پلاستیک هستند. اگر چه این لوله‌ها محکم و سازگار با محیط زیست هستند، اما در یک دوره‌ی زمانی نیاز به تعویض دارند بدین جهت که به دلیل شرایط آب و هوایی نا‌مساعد و فشار فاضلاب احتمال ایجاد ترک در آنها زیاد است.
  • لوله‌های فاضلابی مسی: لوله‌های مسی، زمانی برای خطوط آب و فاضلاب مسکونی بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفتند. با این حال، لوله‌های پی وی سی و پلاستیکی جایگزین این لوله‌ها شدند، به این دلیل که مس در حال حاضر بسیار گران بوده و احتمال دارد در طی یک دوره‌ی زمانی زنگ زدگی در آنها ایجاد شود. علاوه بر این، این خطوط لوله، آب و هوای سرد را نمی‌تواند تحمل کنند و به احتمال زیاد چنان چه آب یخ بزند این لوله‌ها می‌ترکند.
  • لوله‌های فاضلابی کاروگیت: کاروگیت در انگلیسی به معنای موجدار و لوله کاروگیت به معنای لوله‌های موجدار است. از کاربردهای اصلی لوله کاروگیت استفاده به عنوان لوله فاضلابی است. از عوامل استفاده این نوع لوله برای فاضلاب، مقاومت مکانیکی و استاتیکی بالا و همچنین زبری کم درون لوله فاضلابی است و با توجه به این ویژگی مهم، جریان فاضلابی که حاوی مواد جامد است درون لوله رسوب نمی‌کند و خطر گرفتگی و هزینه نگهداری شبکه جمع‌آوری فاضلاب خانگی کاهش پیدا می‌کند.
  • لوله پلی پروپیلن فاضلابی: همزمان با تولید لوله پلی پروپیلن و به کارگیری این نوع از لوله‌های فاضلابی مشکلاتی که در گذشته برای مصرف‌کنندگان وجود داشت از بین رفت. در ساختار لوله پلی پروپیلن فاضلابی تغییرات بسیاری از زمانی که مواد و لوله‌های پلیمری در سیستم لوله‌کشی فاضلابی جای خود را باز کردند، حاصل شد و اندکی پس از اینکه لوله‌های فاضلابی پلی اتیلن و پی وی سی با محدودیت‌هایی برای استفاده در برخی شرایط خاص مواجه شدند، لوله پ پ فاضلابی جایگاه خود را در نصب لوله و اتصالات فاضلابی تثبیت کرد.
  • لوله‌های فاضلابی پوش فیت: این لوله‌ها نسل آخر لوله‌های مورد استفاده در خصوص فاضلاب در جهان هستند. جنس آنها از پلی پروپیلن بوده که در برابر پوسیدگی و‌ شکنندگی نسبت به PVC قابل اعتمادتر است و همچنین ساختار سوکت و دارا بودن اورینگ یا همان واشر، در اتصالات آن احتمال خروج از آب بند را به حداقل کاهش می‌دهد. ‌
مزایای لوله فاضلابی

مزایای لوله فاضلابی

مزایای لوله فاضلابی پلیمری

مزایای لوله‌های فاضلابی پلیمری که انواع مختلفی دارند و با توجه به کاربری هر لوله می‌توان یکی از جنس‌های لوله پوش فیت، پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پلیکا یک موزد را انتخاب کرد. هر مدل از این جنس لوله‌ها دارای مزایای بسیاری هستند که ما به صورت خلاصه چند مورد زیر را برای شما مثال زده‌ایم:

  • وزن لوله‌های فاضلابی پلیمری نسبت به لوله‌های فلزی بسیار سبک‌تر است
  • لوله‌های فاضلابی پلیمری همانند لوله‌های فلزی دچار زنگ‌زدگی نمی‌شوند
  • مثل لوله‌های فلزی دچار پوسیدگی و فرسودگی نمی‌شوند
  • دارای اتصالات قوی و سبک و نصب راحت می‌باشند

تقسیم‌بندی لوله‌های فاضلابی با توجه به نوع فاضلاب باید انتخاب شود. این شناخت با توجه به مطالعه در مورد نوع فاضلاب مشخص می‌شود و به انتخاب لوله مورد نظر کمک می‌کند. به دلیل شیمیایی بودن لوله و اتصالات فاضلابی پوسیدگی در این محصول بوجود می‌آید. از این رو انتخاب بهترین لوله و اتصال می‌تواند تا سال‌های بلند مدت خیال شما را از این بابت راحت نماید. در این مقاله به بررسی انواع لوله‌های فاضلابی پرداختیم و ضمن معرفی آن‌ها، انواع و کاربردشان را نیز متذکر شدیم.

مقالات منتخب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست