تفاوت پلی اتیلن و پلی پروپیلن چیست؟

مقایسه انواع لوله و اتصالات
تفاوت لوله پلی اتیلن و لوله پلی پروپیلن

پلی اتیلن و پلی پروپیلن به عنوان دو ماده پلیمری پرکاربرد در صنایع مختلف شناخته می‌شوند. هرکدام از این دو ماده پلیمری دارای مزایا و معایب مخصوص به خود هستند. لوله‌های پلیمری به عنوان جایگزین‌های بسیار مناسبی برای لوله‌های فلزی به شمار می‌روند؛ چرا که قادر هستند بسیاری از محدودیت‌های این دسته از لوله‌ها را به طور کامل پوشش دهند. در این مقاله بررسی می‌کنیم که لوله پلی پروپیلن چیست و چه تفاوت‌هایی با لوله‌های پلی اتیلن دارد. در ادامه با ما همراه باشید.

انواع پلی پروپیلن و کاربردهای آن

در ابتدا لازم است تا به بررسی انواع پلی پروپیلن و کاربردهای آن بپردازیم. به طور کلی دو دسته کلی از پلی پروپیلن تولید می‌شود که عبارتند از:

    • پلی پروپیلن هموپلیمر: این دسته از پلی پروپیلن‌ها از پلیمریزاسیون مونومر پروپیلن تولید می‌شود.
    • پلی پروپیلن کوپلیمر: از پلیمریزاسیون پروپیلن به همراه کومونومر اتیلن این دسته از پلی پروپیلن‌ها تولید می‌شوند.

پلی پروپیلن کوپلیمر به دلیل مقاومت ضربه‌ای بسیار خوبی که دارد برای تولید محصولات پلیمری که در معرض ضربه و هوای سرد قرار دارند، بکار می‌روند. این دسته از مواد پلیمری به طور خاص در صنعت خودروسازی کاربرد بسیاری دارند. از جمله قطعاتی که به وسیله پلی پروپیلن کوپلیمر در خودرو تولید می‌شود، می‌توان به سپر، داشبورد، باتری و … اشاره کرد.

اما پلی پروپیلن هموپلیمر مقاومت ضربه‌ای یا چغرمگی نسبتا پایینی دارد. به همین دلیل به هیچ عنوان گزینه مناسبی برای محصولاتی که در معرض ضربه قرار دارند، نیست. در تولید فیلم‌های نازک و کاربردهای نساجی از این دسته از پلی پروپیلن‌ها استفاده می‌شود. به عنوان مثال در تولید انواع گونی‌ها و تسمه‌ها پلی پروپیلن هموپلیمر بکار می‌رود.

لوله پلی پروپیلن چیست؟

در این قسمت باید بررسی کنیم که لوله پلی پروپیلن چیست. همچنین به مقایسه تفاوت‌هایی که میان این دو نوع لوله وجود دارد، بپردازیم. واقعیت این است که تفاوت‌های میان لوله‌های پلی اتیلن و پلی پروپیلن به تفاوت میان مواد اولیه تشکیل دهنده آن‌ها بر می‌گردد. مهم‌ترین تفاوت‌هایی که میان این دو نوع پلیمر وجود دارد را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:‌

    •  پلی پروپیلن معمولا سفت و سخت‌تر از پلی اتیلن است. این مسئله به دلیل پیوندهای مولکولی قوی‌تری که میان مولکول‌های پلی پروپیلن وجود دارد، رخ می‌دهد.
    •  پلی اتیلن تا حدودی از انعطاف‌پذیری بیشتری برخوردار است. به همین دلیل قابلیت شکل‌پذیری آن در مقایسه با پلی پروپیلن بیشتر است.
    •  ساختار پلی پروپیلن به گونه‌ای است که می‌توان با افزودن مستربچ شفاف کننده یا هسته زا به آن، ساختار کریستال بهتری در آن ایجاد کرد. به این ترتیب محصولات با شفافیت بیشتری توسط این ماده تولید می‌شوند. اما از مستربچ هسته زا در تولید محصولات با مواد اولیه پلی اتیلن نمی‌توان استفاده کرد.
    •  یک اصل مهم در تولید نایلون‌ها، قابلیت چاپ مناسب و باکیفیت روی آنها است. به تجربه ثابت شده است که امکان چاپ روی فیلم پلی پروپیلن به مراتب راحت‌تر از پلی اتیلن است.
    •  مقاومت پلی پروپیلن در برابر حرارت در مقایسه با پلی اتیلن بیشتر است. به همین دلیل در طراحی لوله‌های آب گرم انتخاب پلی پروپیلن گزینه مناسب‌تری به شمار می‌رود.
    •  چغرمگی و مقاومت در برابر ضربه پلی اتیلن در مقایسه با پلی پروپیلن بیشتر است.
    •  هر دو این مواد پلیمری در برابر مواد شیمیایی و خورنده مقاوم هستند. اما در طولانی مدت پلی پروپیلن مقاوت بیشتری از خود نشان می‌دهد.

مزایا و معایب لوله های پلی پروپیلن

تا اینجا متوجه شدیم که لوله پلی پروپیلن چیست. در ادامه لازم است تا به بررسی مزایا و معایب لوله­‌های پلی پروپیلن بپردازیم تا مقایسه میان تفاوت‌های این دو ماده پلیمری را بهتر تشریح کنیم. لوله‌های پلی پروپیلن بیشتر به صورت سبز و سفید رنگ در بازار عرضه می‌شوند. از این دست لوله‌ها در پروژه های انتقال آب با حجم و دبی کم استفاده می‌شود.

همان طور که در بالا اشاره کردیم لوله‌های پلی اتیلن برای انتقال خطوط آب گرم بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. ویژگی خوب این دسته از لوله‌ها این است که در برابر رسوب گرفتگی مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهند و در مقایسه با لوله‌های فلزی برتری خاصی در این زمینه دارند. همچنین این دسته از لوله‌ها در برابر زنگ زدن و خوردگی مقاومت بسیار زیادی از خود نشان می‌دهند.

یکی از معایب اصلی لوله‌های پلی پروپیلن در مقایسه با لوله‌های پلی اتیلن، ضریب انبساط طولی بالاتر آنها است. به این ترتیب در اثر تغییرات دما این دسته از لوله‌ها تغییرات طولی بیشتری در مقایسه با لوله‌های پلی اتیلنی از خود نشان می‌دهند. عیب دیگر این دسته از لوله‌ها، امکان نفوذ اکسیژن و نور به داخل آنها است. همچنین در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید، به دلیل آسیب‌پذیری در برابر اشعه یووی، خیلی زود دچار فرسودگی می‌شوند.

خرید لوله پلی پروپیلن و لوله پلی اتیلن

برای خرید این دسته از لوله‌ها باید توجه داشته باشید که قیمت لوله پلی پروپیلن بیشتر از لوله‌های پلی اتیلن است. همچنین مزایای بسیار زیادی برای لوله‌های پلی پروپیلن برشمردیم که باید در خرید این نوع لوله‌ها مورد توجه قرار دهید. سرعت نصب لوله‌های پلی پروپیلن نیز معمولا بیشتر است. توجه داشته باشید که برای خرید این محصول حتما باید مختصات دقیق پروژه را برای انتخاب لوله درست در نظر داشته باشید.

کلام پایانی

در این مقاله متوجه شدیم که مزایا و معایب لوله پلی پروپیلن چیست و چه تفاوت‌هایی با لوله‌های پلی اتیلن دارد. تصمیم به استفاده از این لوله‌ها متناسب با شرایط پروژه، باتوجه به محدودیت‌ها و خصوصیات آنها و همچنین نظر مهندس مجری پروژه معطوف است. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این دسته از لوله‌ها و آگاهی از قیمت آنها می‌توانید با شماره ۰۲۱۷۷۹۳۹۶۰۱ تماس حاصل کنید.

مقالات منتخب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست