کاربرد لوله‌های پلی پروپیلن و موارد استفاده آن چیست؟

کاربرد لوله و اتصالات
کاربردهای لوله پلی پروپیلن

لوله پلی پروپیلن چیست؟

لوله‌‏های پلی پروپیلن که به عنوان لوله pp شناخته می‎‌‏شوند، در صنعت مورد استفاده قرار می‏‌گیرند و در نوع سبز و سفید در بازار موجود هستند. این لوله‏‌ها یکی از پرمصرف‏‌ترین پلیمرهای مورد استفاده در دنیا هستند. از مزایای لوله‌‏ی پلی پروپیلن می‏‌توان به وزن سبک و مقاومت شیمیایی بالا اشاره کرد.

در واقع این لوله‌‏ها جزو سبک‌‏ترین و مقاوم‌‏ترین لوله‌‏های پلیمری هستند. از میان دو نوع لوله پلی پروپیلن، نوع اول آن به دلیل استحکام و مقاومت بسیار، رواج بیشتری دارد. کاربرد لوله پلی پروپیلن در انتقال آب، توزیع آب سرد و گرم، سیستم فاضلاب، اتصالات فرعی لوله‏‌کشی، فرآیندهای صنعتی و سیستم‏‌های تخلیه‏‌ی شیمیایی است. در این مقاله به کاربرد، مزایا و همچنین معایب لوله پلی پروپیلن اشاره می‌‏شود.

ویژگی‏‌های لوله پلی پروپیلن

لوله‏‌های پلی پروپیلن به دلیل وزن سبک، مقاومت در برابر سایش و جوشکاری، دوام بالایی دارند. عایق حرارتی و الکتریکی خوبی هستند. نقطه‌‏ی ذوب بالا و قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارند. لوله‏‌های پلی پروپیلن به دلیل مقاومت در برابر مواد شیمیایی، محلول‏‌های آبی، قلیایی، اسیدی، نمک‏‌ها و تعدادی از حلال‏‌های آلی، بسیار پرکاربرد هستند. این لوله‌‏ها نیمه سخت و نیمه شفاف هستند.

سطح داخلی و خارجی لوله‏‌های پلی پروپیلن صاف و صیقلی است. به دلیل این که این لوله‌‏ها عایق صدا نیز هستند، حرکت آب از درون آن‏ها بدون صدا است. در این لوله‏‌ها برخلاف لوله‌‏های فلزی امکان رشد جلبک وجود ندارد. به دلیل این که در لوله‏‌های پلی پروپیلن امکان تغییر طعم آب وجود ندارد، از این لوله‌‏ها برای لوله‏‌کشی ساختمانی استفاده می‌‏شود.

یکی دیگر از ویژگی‏‌های این لوله‌‏ها، عمر طولانی آن‏هاست. لوله‏‌های پلی پروپیلن می‌‏توانند بیش از ۵۰ سال بدون فرسودگی کار کنند. این لوله‌‏ها به دلیل وزن سبک راحت جا به جا می‌‏شوند. به دلیل وزن سبک و مقاومت در برابر فشار، لوله‏‌های پلی پروپیلن سال‏‌های طولانی درون زمین دوام می‏‌آورند.

کاربرد لوله پلی پروپیلن

سیستم‏‌های لوله‌‏ای با جنس پلی پروپیلن به طور گسترده در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‏گیرند. این لوله‏‌ها به عنوان عایق حرارتی و الکتریکی بسیار مناسب هستند. برخی ویژگی‏‌های این لوله‌‏ها مانند مقاومت شیمیایی بالا، مقاومت در برابر محلول‌‏های آبی، قلیایی، اسیدی، نمک‌‏ها و حلال‌‏های آلی، باعث شده‏ است که لوله‏‌های پلی پروپیلن در موارد مختلف کاربرد داشته‏ باشند.این لوله‏‌ها در هر دو سیستم آبرسانی سرد و گرم کاربرد دارند.

همان‏طور که اشاره شد لوله‌‏های پلی پروپیلن در موارد مختلفی از جمله صنایع غذایی، لوله‏‌کشی ساختمان، تاسیسات حرارتی ساختمان، سیستم‏‌های حرارت خورشید، خطوط هوای فشرده، محیط ‏های اسیدی و قلیایی، ساخت اسباب بازی، صنایع کشتی سازی، صنعت خودرو سازی، تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی، انتقال آب، سیستم‏‌های فاضلاب، صنعت نساجی، سیستم‏‌های تخلیه‌‏ی شیمیایی، لوله‏‌کشی آب آشامیدنی، لوله‏‌کشی سیستم‏‌های گرمایشی و فاضلاب‌‏های صنعتی و هتل‌‏ها و بیمارستان‏‌ها مورد استفاده قرار می‌‏گیرند.

کاربردهای لوله پلی پروپیلن

کاربردهای لوله پلی پروپیلن

مزایای لوله‌‏ی پلی پروپیلن

از آن جایی که باز و بسته کردن لوله‌‏ها برای برنامه‌‏های اجرایی یک ضرورت است، یکی از مزایای لوله‏‌ی پلی پروپیلن این است که می‏‌توان آن را بارها باز و بسته کرد بدون این که دچار فرسایش شود.
لوله‏‌های پلی پروپیلن سصح صاف و صیقلی در داخل و خارج دارند که باعث روان شدن حرکت سیالات در داخل لوله می‏شود.
این لوله‏‌ها در برابر صدا و گرما عایق هستند، عمر بالایی دارند و ضد جلبک هستند. همچنین به دلیل وزن سبک، حمل و نقل این لوله‏‌ها راحت است.
لوله‏‌های پلی پروپیلن نقطه‌‏ی ذوب و خاصیت انعطاف پذیری بالایی دارند.
قیمت این لوله‌‏ها پایین است و از آن‏ها به عنوان جایگزین لوله‌‏های فلزی و چدن استفاده می‏شود.
از دیگر مزایای لوله‌‏ی پلی پروپیلن می‏توان به مواردی مانند سرعت در نصب لوله‌‏ها، مقاومت در برابر پوسیدگی و خوردگی و مقاومت در برابر یخ زدگی و ضربه اشاره کرد.

معایب لوله‌‏ی پلی پروپیلن

لوله‏‌های پلی پروپیلن در برابر نور خورشید مقاومت ندارند و شکسته می‏‌شوند. به دلیل همین ویژگی از این لوله‏‌ها در برنامه‌‏های کاربردی سطح کوچک در کنار سایر پلاستیک‏‌ها استفاده می‌‏شود. لوله‌‏های پلی پروپیلن در نوع سبز و سفید در بازار موجود هستند. کاربرد لوله پلی پروپیلن با توجه به مزایای فراوانی که دارند در موارد مختلفی است.

یکی از مزایای لوله‏ پلی پروپیلن قیمت پایین آن است که باعث شده این لوله‌‎‏ها جایگزین لوله‌‏های فلزی و چدنی باشند. از معایب لوله پلی پروپیلن می‏توان به مقاومت پایین آن در برابر نور خورشید و شکنندگی اشاره کرد. برای افزایش مزایای این لوله‌‏ها می‏توان موادی را به آن‏ها اضافه کرد تا باعث انعطاف پذیری بیشتر و راحت برش خوردن آن‏ها شود. این ویژگی در تولید لوله‌‏هایی با اندازه‌‏های متفاوت تاثیرگذار خواهد بود.

مقالات منتخب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست